Magyarországon piacgazdaságot építünk, és a piacgazdaság szereplői újfajta értékesítési rendszert gondoltak ki, amelynek "szele" utolérte a VDSZSZ-t is. Ennek az a lényege, hogy különböző áruk, termékek, szolgáltatások értékesítési árában komoly összegeket tartalmaznak a reklámköltségek. Elsősorban tapasztalatok alapján jöttek rá arra, hogy sok esetben azok a passzív reklámok, melyek az autóútvonalak mentén vannak elhelyezve, vagy a televízión keresztül szólnak az emberekhez, nem érnek annyit, mint amibe kerültek. Az újdonság lényege: kölcsönös érdekeltség egyes szervezetek között. Tehát aki értékesíteni kíván, az megcéloz egy piaci közönséget, vagy kört - jelen esetben a VDSZSZ tagságát - és azt gondolja, hogy számára kedvezőbb akár 10% árengedményt adni ezen szervezet tagjai részére a reklámköltségek helyett. Cserébe azt a szolgáltatást kapja, hogy a szervezet tájékoztatja tagjait az értékesítő ajánlatáról. Ez a fajta logika a szakszervezet szempontjából azért előnyös, mert a tagok vásárláskor - akár bútort, benzint, autóalkatrészt vagy bármi mást vásárolnak - jelentős árkedvezményt kapnak.
Egy régi dilemmára is választ ad az új tagkártya, amely sokszor felvetődik a szakszervezeti tagok részéről: Mit ad nekem a szakszervezet, miért érdemes belépnem? Nem ez a fő kérdés, de igaz, hogy ha kollektív szerződést vagy bérmegállapodást köt az érdekképviselet, akkor az kivétel nélkül mindenkire érvényes, aki az adott területen dolgozik, nem kell a szakszervezet kötelékébe tartoznia. Az új tagkártya révén, a kedvezmények csak a VDSZSZ tagjai számára jelentenek majd előnyt, így a munkavállaló pénztárcája szempontjából is racionális döntés a belépés.
Jelentős állomás a VDSZSZ életében
Mindezeket Gál Rezsőtől, a VDSZSZ elnökétől tudtuk meg, aki még további információkkal is szolgált.
- Valamennyi VDSZSZ tag rendelkezni fog egy névre szóló plasztik kártyával, amely a VDSZSZ emblémáját tartalmazza majd, egy kódszámmal kiegészítve. Különféle kedvező feltételekhez jutnak majd a mindennapok számos területén, amit tetszés szerint igénybe vehetnek. Például olcsóbb lesz számukra az internetezés, vagy a telefonálás. Ezen kívül nagyon sok egyéb szolgáltatáshoz is hozzá lehet jutni: 5% kedvezmény a DOMUS áruházakban, 15% a Burger King éttermekben, 10% az UNIX-Trade Kft. autóalkatrész üzleteiben, 10% az Optiris Optika üzletekben, Starfleur virágüzletekben és a Pátria papír-írószer boltokban, és számos, jól ismert kereskedelmi hálózatban. A szolgáltatások folyamatosan bővülni fognak, amiről mindenkit tájékoztatni fogunk a "forró drót” hasábjain keresztül. Emellett a helyi szervezeteknél tételes lista is lesz, valamint az interneten keresztül is közzé tesszük azt. Meggyőződésem, és ebben más szervezetek tapasztalatai is megerősítenek, hogy ezektől a - mozgalom szempontjából ugyan kevésbé fontos, de gazdaságilag a szolgáltató szakszervezet képét előrevetítő - részletektől jelentősen nő a szervezettség. A munkavállalók felismerték, hogy olyan előnyökhöz jutnak a szakszervezeten keresztül, ami másnak nem jár. Úgy gondoljuk, akkor jár el helyesen a szakszervezet, ha a kedvező helyzeteket és lehetőségeket felismerve, azokat kiaknázva lépéseket tesz a tagság érdekében. Nekünk ebből igazán annyi a "hasznunk”, hogy innentől kezdve az emberek, a munkavállalók szemében a tagság fontossága felértékelődik, a szervezettség még inkább növekszik.
Jelenleg a következő feladatok vannak előttünk: El kell készíttetni a kártyákat, majd azokat nevesíteni. Kik kaphatnak tagkártyát? Aktív VDSZSZ tagok, VDSZSZ nyugdíjasok, valamint az aktív tagok esetében - amennyiben arra igény lesz - plusz egy fő családtag. Utóbbi azért célszerű, mert például egy házaspár mindkét tagjának legyen alkalma ezeket a szolgáltatásokat igénybe venni, mivel számos esetben nem együtt vannak az értékesítést, szolgáltatást nyújtó helyeken. A kártya kibocsátása véleményem szerint legkésőbb karácsonyig várható, amely egy matricát is fog tartalmazni a 2005-ös évre szóló érvényességgel. A tagszakszervezeteknek is aktív szerepet kell vállalniuk, hiszen le kell adniuk majd az igénylők neveit tartalmazó listákat. Ezt összesítve fogjuk mi elküldeni az illetékesekhez, akik hozzákezdenek ez alapján a kártyák elkészítéséhez, más ehhez kapcsolódó feladatokat is elvégezve. A felmerülő költségeket, a terheket fele részben a szövetség, fele részben a tagszakszervezetek viselik. Együtt finanszírozzuk, remélem a tagság megelégedésére.
EDC logós szakszervezeti tagkártya
Amint arról már korábban hírt adtunk, a VDSZSZ Szövetségi Vezetőség egyetértett a tagok részére történő szakszervezeti tagkártya kibocsátásával, egyben felhatalmazta az elnököt, hogy az EDC Marketing Kft.-vel kösse meg a szerződést. A szerződés aláírásakor Jáger László ügyvezető igazgató elmondta, hogy szeretnék, ha minél több munkavállaló rendelkezne EDC (Euro Discount Club) kártyával és a használata során rájönnének, érdemes a szakszervezetnek, jelen esetben a VDSZSZ-nek tagja lenni. Az EDC célja, hogy a szolidaritás és a szakszervezeti tagok vásárlóerejének segítségével olyan rendszert működtessünk, amely minden szakszervezeti tag könnyebb boldogulásához hozzájárul.
A továbbiakban megtudtuk az EDC-ről, hogy ez Magyarország legdinamikusabban fejlődő kombinált, "soküzletes” törzsvásárlói rendszere. Taglétszáma jelenleg több mint 600.000 fő. A plasztik kártyák tulajdonosuknak 3-50% kedvezményt jelentenek a mindennapokban, az elfogadó helyek száma megközelíti a 800-at, ami folyamatosan bővül. A kedvezményt adó partnerekről a www.edc.hu internetes címen lehet tájékozódni, ahol megtalálható a katalógusuk is. A kedvezmények a kártya érvényességi ideje alatt korlátlan számban igénybe vehetők, az anyagi megtakarítás jelentős lehet, amely attól függ, hogy az igénybevevő mennyit vásárol az olyan elfogadó helyeken, ahol az EDC matricát megtalálja. Vásárláskor egyszerűen csak fel kell mutatni a kártyát, melyet hagyományos módon, vagy vonalkód leolvasóval ellenőriz a pénztáros. Bármilyen probléma merülne fel, az EDC ügyfélszolgálata - munkaidőben, az (1) 473-0509-es telefonszámon - készséggel áll rendelkezésre.
Halló, itt a Vodafone!
Major Gábort, a VDSZSZ elnökhelyettesét a Vodafone Rt.-vel kötött üzlet előnyeiről kérdeztük:
- A Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének tagjai nagyon sokszor kérdezik, hogy vannak-e olyan szolgáltatások, melyek előnyeit csak ők használhatják ki tagsági viszonyukból eredően? Nos ezúton is tájékoztatjuk a VDSZSZ kötelékébe tartozókat, hogy a Vodafone Magyarország Rt.-vel sikerült egy olyan szerződést megkötni, amely alapján előnyös és olcsó mobiltelefon szolgáltatáshoz juthatnak hozzá tagjaink. A szolgáltatást az üzleti életben úgy nevezték el, hogy flottaszerződés. Néhányat említek az előnyökből: A vásárló kedvezményesen juthat korszerű és modern készülékhez, olcsón telefonálhat és egyéb, a telefontársaság által nyújtott szolgáltatásokhoz. Például a szerződésben megfogalmazottak szerint a havi előfizetési díj 1800,- Ft, amely teljes öszszegben lebeszélhető. Ugyanígy kedvezményesen juthat az igénybevevő sms-csomagokhoz, melynek díja igen alacsony és az első 20 elküldött szöveges üzenet ingyenes. Egyéb kedvezmények a tarifaszerződésben megtalálhatók. A szolgáltatást a VDSZSZ tagjai vehetik igénybe, ennek érdekében az alapszervezetek elnökeit, titkárait kell keresni. A telefontársaság ugyanis rendelkezik egy ún. aláírói listával, amely alapján bizonyítani lehet az illetékességet, ez alapján igazolják, hogy az igénylő tagja a szakszervezetnek és jogosult a kedvezmények használatára. Kétéves, Vodafone-nal kötött szerződéshez van kötve a szolgáltatás: tehát legalább két évig havi előfizetéses szerződésben kell lenni a társasággal.
Úgy gondoljuk, ez az első szerződésünk, amit csak a VDSZSZ tagok vehetnek igénybe és a kedvező feltételek által népszerűbbé tesszük a szakszervezetünket. A már sok év óta használt szlogenünk, miszerint a VDSZSZ szolgáltató szakszervezet kíván lenni, most még inkább látható és kézzelfogható lesz. Ez a szolgáltatási lehetőség - természetesen az EDC kártyával egyetemben - kívánalmaink szerint okot ad arra, hogy a tagság létszáma növekedjen és azok a munkavállalók, akik eddig elzárkóztak a VDSZSZ elől, látva a sorozatos kedvezményeket, talán indíttatást éreznek a szervezetbe való belépésre. Remélhetőleg ezt követően egyéb olyan lehetőségeket tudunk keresni és nyújtani, amelyre szintén el tudjuk majd mondani, hogy ez a szolgáltatás sem jöhetett volna létre, ha nincs a VDSZSZ.
Ahol már bevált
Az EDC kártyát már több mint egy éve használják a Vasutasok Szakszervezeténél. Karácsony Szilárd, a szakszervezet alelnökének véleménye szerint használata bevált és új tagokkal is bővült a szervezetük.
"- 2003. októberében cseréltük le a Vasutasok Szakszervezete tagsági igazolványát - mondja. Az igazolvány formájának kiválasztásakor a bankkártya alakú és minőségű, műanyag kártyát választottuk, mert kielégíti a kezelhetőség, a tartósság és a hamisíthatatlanság igényeit is, ami a szolgáltatások igénybevételekor jelentős előnyt jelent. Az elmúlt egy évben a kártyát tagjaink nagyon megkedvelték, mert számos új szolgáltatást tudtunk hozzáfűzni anélkül, hogy bármilyen, a kártyát érintő technikai műveletre kellett volna sort keríteni. Korábban mindig külön igazolásokat voltunk kénytelen kiadni a tagsági viszony igazolására.
A banki, biztosítási, mobiltelefon, kedvezményes vásárlás és az internetes lehetőségeken túl a saját szolgáltatásainknál, pl. a jogsegélyszolgálatnál is hasznos eszközzé vált.
A tagmegtartásban, a tagszervezésben is jelentős segítséget nyújt. Része van a rendszernek abban, hogy a foglalkoztatott létszám csökkenése ellenére a relatív szervezettségünk nő.
A tagkártya-rendszer naprakész tagnyilvántartást is megkövetel, amelynek előnyei akkor jelentkeznek, ha már működik. A tagok értesítése, egyedi igényeik kezelése is könnyebbé vált.
Célunk, hogy a tagok a szolgáltatásokkal többet tudjanak megtakarítani, mint amennyi tagdíjat fizetnek.
A szolgáltatások bővítésére rengeteg tartalék mutatkozik. A szervezetből való kilépés a szolgáltatások elvesztését is jelentené, ezért az viszszatartó erő, és sok példa van arra, hogy egy-egy szolgáltatás miatt dönt valaki a belépés mellett.
Még egy fontos információt el kell mondanom. Az üzemi lapunk segítségével tudjuk értesíteni a tagokat az új szolgáltatásokról, ami a lap értékét is növeli, illetve a hirdetői kör is bővül általa.”
Kolosváry
(Forrás: "forró drót" újság 10. évf. 10.sz.)