< />
2016. november 9.

Munkaügyi kapcsolatok a ’köztulajdonban álló’ vállalatoknál

Konferencia a Corvinuson

Az MTA Emberi Erőforrások Gazdaságtana Bizottság Munkaügyi Kapcsolatok Albizottsága, valamint a Budapesti Corvinus Egyetem Munkagazdaságtani Központja 2016. november 4-én szakmai fórumot rendezett a „Munkaügyi kapcsolatok a ’köztulajdonban álló’ vállalatoknál” címmel.

A rendezvényt Neumann László nyitotta meg, aki a konferencia levezető elnöki feladatait is ellátta. Elmondta, a rendezvény közvetlen előzménye a az „Új Közmenedzsment és munkaügyi kapcsolatok a magyar közszolgálatban”, illetve „Új Közmenedzsment és munkaügyi kapcsolatok a közalkalmazotti területeken” címmel megrendezett fórumok voltak, amelyek már részletesen foglalkoztak ezeknek a területeknek az átalakuló munkaügyi viszonyaival. A 2012. évi Munka törvénykönyv által bevezetett speciális szabályok, illetve az állami tulajdonos foglalkoztatói szerepéből adódó változásokkal. Elmondta, a jelenlegi kormány bővíti az állami vállalatok körét, de a privatizáció visszafordítása során mind a vállalati HR menedzsment, mind az érdekképviseletek, mind pedig a munkavállalók sajátos problémákkal találkozhatnak.


Az első előadó, dr. Berke Gyula, (Pécsi Tudományegyetem) felidézte, az új törvény bevezetésének idejében erős volt a jogalkotói bizonytalanság, abban a tekintetben, hogy a köztulajdonra vonatkozó szabályozás hogyan alakuljon. Majd részletesen elemezte a Munka törvénykönyve 204-207. bekezdését. Megállapította, a passzusok korlátozzák az egyéni szerződés szabadságát, korlátozzák a kollektív szerződés szabadságát, és korlátozzák a munkaügyi kapcsolatok alakításának a lehetőségét. Az előadó részletesen elemezte a módosítások indokait, ilyenek voltak például a közérdek fokozott érvényesítése, a visszaélésszerű megállapodások meggátolása. Elmondta, valóban, az Európai Unió országaiban nem meglepő az ilyen korlátozás-gyűjtemény, de ettől még kérdéses, hogy a tulajdonos miért nem a tulajdonjog alkalmazásával érvényesíti akaratát, miért van ehhez törvényre szüksége. Felsorolta, hogy az állami tulajdon védelmi milyen törvények garantálják, és kitért az ún. „takarékos” törvény ismertetésére (2009.évi CXXII. tv. A köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről.) Elmondta, az Mt alapjaiban különbözik ettől a törvénytől, hiszen nem a vezetőkre, de minden munkavállalóra vonatkozik. Aggályosnak tartotta, hogy a törvény nincs-e ellentétben az Alaptörvénnyel, és lehet-e munkavállaló és munkavállaló között különbséget tenni pusztán az alapján, hogy ki a tulajdonosa annak a vállalatnak, ahol dolgoznak. Véleménye szerint az alapján, hogy milyen feladatot látnak el (például közszolgáltatás), indokolt lehet a különbségtétel, de a tulajdonos milyensége ezt nehezen indokolhatja.


Ezt követően Simon Csilla, a Magyar Villamos Művek HR igazgatója a köztulajdonban álló vállalati HR sajátosságairól beszélt. Elmondta: annak ellenére, hogy állami vállaltról beszélünk, a vállalat igyekszik a piaci versenynek megfelelni, mind személyzeti politikában, mind bérezésben, mind a korszerű HR eszközök – értékelések, héj (shell) operációs rendszerek használatában. Elmondta, a menedzsment számára sem előnyös a Munka törvénykönyve korlátozó szabályzása, például azért, mert nyilvánosak a bérek, így a konkurencia pontosan tudja, hogy milyen bérre kell ráígérni, ha jó szakmai munkatársakat szeretne beszerezni.

Ezt követően Jäger István, a Fővárosi Közlekedési Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (FKDDSZ) elnöke a BKV munkaügyi viszonyairól adott elő. Elmondta a 2012-es Munka törvénykönyve sok rendelkezése hátrányos, például a munkaközi szünetre vonatkozó szabályozás, de említette a készenléti jellegű munkakör fogalmát, amelybe – jobb híján – a diszpécserek vannak besorolva, ugyanakkor a munkakörük nem időszakos, hanem állandó figyelmet kíván. Elmondta, a felmentési időkre és a végkielégítésekre vonatkozó szabályok szintén hátrányosak, de az végképp indokolhatatlan, hogy a munkaügyi perek végén a pernyertes tisztségviselőket miért nem lehet munkakörükbe visszahelyezni – ahogy ez a korábbi szabályozás szerint elfogadott volt. Elmondta a korábbi munkaidőkeret megváltása sem volt ördögtől való, hiszen a szakszervezet olyan feladatokat látott és lát el a mai napig, amelyek fontosak a társadalom számára.

Dr. Sebestyén István, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től az állami vállalatokra vonatkozó, főleg vagyongazdálkodási szabályokat ismertette, illetve azt a kérdést boncolta, hogyan lehet bér-és foglalkoztatáspolitikai elképzeléseket azonosítani az állami tulajdonos részéről.


Dr. Szabó Imre, a VDSZSZ szakértője a MÁV-nál lévő munkavállalói érdekképviseleti munkát ismertette. Elmondta, az állami vállaltoknál láthatatlan a tulajdonosi kör, és áttételes a befolyása a fent említett vállaltokon belül. A visszaállamosítás és a törvényi szabályozás szigorodása a sokféle és a különféle vállalti kultúrákat egységesíteni kívánta. Véleménye szerint a szabályozásban megvalósuló túlterjengő kógencia (olyan szabályozás, amelytől nem lehet kedvezőbben eltérni) nem jogdogmatikai, hanem inkább jogpolitikai eredetű, és feltette a kérdést: vajon olyan erősek voltak a szakszervezetek, hogy ilyen drasztikus jogi eszközökkel kellett a lehetőségeiket beszűkíteni? Tény, folytatta az előadó, hogy az állami vállalatok egy részénél erősebbek voltak a szakszervezeti pozíciók, de kérdés, hogy ezeket a pozíciókat kellett lerontani, vagy inkább a többi szakszervezetnek kellett volna-e nagyobb lehetőségeket biztosítani. A jelenlegi szabályozás takarékosságra int, ugyanakkor azt például nem veszi figyelembe, hogy egy munkavállaló vagy vezető kiképzése, esetleges pótlása mennyibe kerül.


Az utolsó előadó, dr. Szilágyi József, az Egyesült Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke hangsúlyozta: a kollektív szerződéses lefedettség szintje Magyarországon nagyon alacsony. A munkavállalók 22 százalékát védi helyi kollektív szerződés, az ágazati érték 5,8 százalék, ám több munkáltatóra kiterjedő kollektív szerződés csupán a munkavállalók 4,4 százalékára vonatkozik. Elmondta, hogy a törvény a problémák megoldásával újabbakat vetett fel. Jelenleg, bár az ágazatban a lefedettség magas, nem sikerült a 2016. évre bérmegállapodást aláírni, bár 2016. október 20-án a Villamosenergia-ipari Kollektív Szerződést aláírta a munkáltató is.


A sztrájkról szólva elmondta, az iparági minimális szolgáltatás feltételeit meg lehetne fogalmazni, de nincs olyan szerv, amely egy-egy villamosenergia-ipari társaságnak utasításokat adjon az úgynevezett „visszaterhelésről”. Pakson a szakszervezetek beadták a még elégséges szolgáltatás megállapítása iránti kérelmüket. A kérelem olyan minimális szolgáltatási szintet fogalmazott meg, amely nem veszélyezteti a Paksi Atomerőmű biztonságát. Ugyanakkor, a bíróság rámutatott, nem lehet tudni, hogy abban a pillanatban, amikor az erőmű csökkenti a termelését, más erőműveknél mi lesz a helyzet, így nem határozható meg a minimális szolgáltatás mértékét. Így ellehetetlenült a sztrájk az iparágban.

Az EVDSZ Elnöke azt is kérdésesnek nevezte, hogy értelmezhető-e az elégséges szolgáltatás erőművi szinten, az erőművek ugyanis nincsenek kapcsolatban a fogyasztókkal. Termeléskiesés esetén az állam bármikor vásárolhat külföldről energiát. Végül megjegyezte, a még elégséges szolgáltatást a jogalkalmazók olyan kiterjesztett értelemben alkalmazzák, amely nem lehetett a törvényalkotó célja. Át kell gondolni, hogy a jelenlegi szabályozás mértéke megfelelő-e, és szükséges-e ez az állami tulajdonú vállaltokat sújtó szigor.


A konferencia vitával ért véget. Neumann László jelezte, az előadásokról részletesebb összefoglaló hamarosan hozzáférhetővé válik.

A beszámoló forrása: www.liganet.hu, a rendezvényen készült fotók itt megtekinthetőek.

Küldje tovább! Nyomtatható verzió Vissza a lap tetejére
Hozzászólás írása:
Kérjük írja be az ellenőrző kódot!
Atomerőműben Dolgozók Érdekvédelmi Szervezete AES-Tisza Erőmű Kft. VDSZSZ Tagszakszervezet Ajkai Hőerőmű Munkavállalóinak Szakszervezete Budapesti Erőművek Szakszervezete Villamosenergiaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége Borsodi Energetikai Kft. Szakszervezeti Bizottsága Dél-dunántúli Áramszolgáltató Dolgozóinak Szakszervezete Dél-magyarországi Áramszolgáltató Társaságcsoport Szakszervezete Dunamenti Hőerőmű Vállalat Munkástanács Dunántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet Elektromos Szakszervezet Energiaipari Karbantartók Szakszervezete Észak-Magyarországi Áramszolgáltató Dolgozóinak Szakszervezete Északdunántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet Ifjúsági Tagozat Komlói Fűtőerőmű Zrt. Dolgozóinak Szakszervezete Miskolci Erőmű Szakszervezet Műszakos Dolgozók Érdekvédelmi Szervezete Mátrai Erőmű Villamos Szakszervezete MVM Magyar Villamos Művek Dolgozóinak Szakszervezete MVM Társaságcsoporti Szakszervezeti Szövetség Nyugdíjas Tagozat VDSZSZ OVIT Rt. Tagszakszervezet Paksi Atomerőmű Dolgozóinak Szakszervezete Pannonpower Rt. Villamosenergia-ipari Dolgozóinak Szakszervezete Schneider Electric Rt. Szakszervezet Tiszavíz Vízerőmű Kft. Munkavállalóinak Szakszervezete Tiszántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége ERBE Kft. Szakszervezete Villkesz Kft. Szakszervezete Villamosenergia-ipari Munkavállalók Érdekvédelmi Szervezete Villamosenergia-ipari Munkavédelmi Képviselők Fóruma Villamosenergia-ipari Rendszerirányító és Üzemeltető Szakszervezete Villamosenergia-ipari Üzemi Tanácsok Fóruma
A Szakszervezetek.hu Press legfrissebb hírei

Szolgáltatások

2016.01.13 07:01 - Aliraza521

Csalnak-e a munkáltatók?

2015.01.06 07:39 - mariamunir

Erőművek és Szolgáltatók

2015.01.02 12:51 - qudsia

Mi újság a PADOSZ-nál?

2015.01.02 12:51 - qudsia
Még több téma...