A villamosenergia-iparban sokan emlékeznek arra az időre, amikor híre ment, hogy ezután egy helyen, Pakson lesz az MVM Társaságcsoport pénzügyi és számviteli tevékenységének központja. Egy teljesen új céget hoztak létre a szakemberek és az indítás, az átállás nem volt zökkenőmentes. A kezdeti idegenkedés, a kételkedés azonban alaptalannak bizonyult, a négy éve alakult MVM Kontó ZRt. kiválóan működik.
Sziklai Mariannal, a Kontó vezérigazgatójával „otthonában”, a munkahelyén beszélgetünk.
– Milyen volt a Kontó nélküli élet az iparágban?
– Nem tisztem minősíteni, azt viszont állítom, hogy nélküle már nem képzelhető el az élet a villamosenergia-iparban.
– Mivel indokolták a Kontó megalakítását?
- Azt látnunk kell, hogy az iparágban folyamatos a felfelé ívelő tevékenység. Az MVM a legfontosabb energiaágazati cége hazánknak. A cél az volt, hogy hatékonyságban, eredményességben a legjobban tudjon teljesíteni, megfeleljen az elvárásoknak, tehát egy abszolút piac- és ütőképes vállalat legyen. Ennek érdekében bizonyos területek kiszervezésre kerültek, hogy szaktudással és nagyobb hatékonysággal tudják kiszolgálni a társaságcsoport főtevékenységét szolgáló cégeit. Így került sor az informatika és pénzügyi-számviteli szolgáltatások kiszervezésére, amihez később csatlakozott a humán és bérszámfejtés terület is. Azt mondjuk, koncentráltabb helyen található meg ez a szakma, ezeknek a munkavállalóknak csak pénzügyi és számviteli feladatokkal kell foglalkozniuk, ebből adódóan a szakmai tudás hatékonyabb. Azt gondolom, fontos a társaságcsoportnak az adózás optimalizálása, a pénzügyek kezelésének leghatékonyabbá tétele. Például, ha az egyik társaságnak hitelre van szüksége, a másiknak nem, miként lehet kihasználni azokat az optimumokat, amit a társaságcsoport érdekében a legjobban tudunk működtetni.
A Kontó magalakulása nem ment zökkenőmentesen, nem mondhatjuk, hogy örömódák kísérték. Természetes ellenérzés van az emberekben a változásokkal szemben, félelem attól, hogyan fog működni, jó lesz-e ez nekik. A biztosan és jól működőt nagyon nehezen adják fel a bizonytalanságért. Ez látszott a Kontó megalakulásánál is.
– Hogyan vélekedtek a terv megvalósulásáról?
– A magam részéről teljesen biztos voltam a sikerben. A múlt szakmai tapasztalatai alapján - előzőleg az E.ON informatikai cégének felépítésében vettem részt - tudtam, az irány jó. Szakmailag kiváló és kreatív menedzsment került mellém, akikkel mindannyian bíztunk a végeredmény pozitív voltában. Első munkavállalóink segítettek a cég arculatának kialakításában. Nagyon sokat dolgoztunk, igaz - de klassz időszak volt, kellemes visszaemlékezni rá. Sokszor mondom a kollégáknak - akik benne voltak az ún. „kemény magban” - „meglátjátok, soha nem fogjátok elfelejteni és mindig nagy örömmel fogtok arra gondolni, hogy részesei lehettetek egy új létrehozásának. Így lehet igazán megismerni a társaságot, átérezni hangulatát, tulajdonképpen azonosulni a filozófiájával, a tevékenységével - ez az egész későbbi életetekre kihatással lesz”.
Hangsúlyoznám, a siker biztosítva volt a kellő vezetői támogatottság és egy lelkes csapat által, mely mindent félretéve, tudta mi a feladata, tisztában volt annak fontosságával és szükségszerűségével. Ezek a tényezők befolyásolták végül azt, hogy 24-en jöttünk el az Atomerőműből annak idején. A hölgyek szerették a munkájukat, „oda megyünk, ahol a munka, a szakma és a fejlődési lehetőség is megvan” - mondták. Nálunk dolgozik egy atomerőmű-alapító tag is, elképzelhető, hogy milyen nehéz szívvel jöhetett el megszokott és szeretett munkahelyéről. Mégis jól érzi magát itt, nagy szükségünk volt rá, ma is az egyik legjobb szakemberünk.
Én úgy gondolom, nem választottak rosszul, de erről őket kellene megkérdezni.
– Milyen volt az elmúlt négy év?
– Megítélésünk - reálisan nézve is - vegyesnek mondható. Nem gondolom, hogy mindenki elfogad minket… De mindent megteszünk azért, hogy népszerűségünk növekedjen. Nevünkben is benne foglaltatik, a szolgáltatás is része munkánknak. Próbálom követni azt a filozófiát, hogy úgy végezzük a munkánkat, mintha valós piacon dolgoznánk és az ennek való megfelelés mind szakmailag, mind emberileg nagy kihívás. E mellett nekünk az számít, hogy azok ismerjenek el, akiknek mi fontosak vagyunk. Ez már megvalósult. Azt is el kell fogadnunk, hogy azok közül, akiknek a szakmai munkájukból elvettünk, nem mindenki néz minket osztatlan örömmel. Mindig kérem, úgy tekintsenek ránk, hogy társak vagyunk, mind szakmailag, mind emberileg: a Kontó megalakulása egy stratégiai döntés eredménye, a munkát pedig el kell végezni és akkor járunk jól, ha együtt ezért mindent megteszünk.
– Fejlődés látható az eredményeken?
– Igen, az MVM el is várja tőlünk. Megfogalmazódnak azok az elvárások, hogy milyen fejlesztéseket, szolgáltatási és minőségi szinteket kell produkálnunk. Elvárás: egyre jobbak és jobbak legyünk, a kontroll teljes körű.
– A technikai vagy az emberi tudás a fontosabb?
– Mindkettő nagyon fontos. Szoktam mondani, ha valaki szakmailag kiváló, de „nincs ott emberileg”, - az édeskevés. Emellett az egymással való együttműködés képessége is lényeges. Tudjuk, mi a cél, és azt hogyan tudjuk közösen elérni úgy, hogy közben még jól is érezzük magunkat.
– Az áramtermelés úgy „am blokk” elsősorban műszaki tevékenység. A technikusok, mérnökök munkája kap elsőbbséget.
– Jól gondolja, egy műszaki beállítottságú cégcsoportban vagyunk. Én úgy fogalmaznék, mi egy gyöngyszem vagyunk a társaságcsoporton belül. Pont azáltal, mert egyedül nálunk nagyobb a hölgyek aránya, mint bárhol máshol, azt gondolom, más jellegű cég vagyunk. Kicsi a bors, de erős. Kis cég vagyunk, de a feladat, amit végzünk, nélkülözhetetlen a társaságcsoport cégeinek mindennapi életében. Tudvalevő, egy műszaki beállítottságú cégnél nyűgnek veszik, ha már megint bizonylatot kell kiállítani, aktiválni kell, teljesítésigazolást kell leadni. E nélkül viszont nem megy. Gondoljunk bele, otthoni, privát ügyeinket sem tudjuk számlák nélkül intézni: Hogyan állnak az anyagiak, mit lehet előre tervezni? Eldönthetetlen a hogyan tovább, a jövő kérdése szintén, ha nem tudjuk, hogyan állunk. Fontos, hogy minden MVM tagvállalat tisztában legyen gazdasági helyzetével, minden hónapban ismerje eredményét, tudja, hogyan áll a terveihez képest. Pl. nagyon szeretném, ha a műszaki oldal megértené, hogy ez közös munka és segítene minket.
– Mennyire kell belefolynia egy-egy tárgyalás menetébe?
– Szerencsére olyan jó és felkészült vezetők, területfelelősök vesznek körül, hogy általában közvetlenül nem kell részt vennem a tárgyalásokon.
– Előfordul, hogy mégis kérik a segítségét, a tapasztalatát vitás kérdésekben?
– Van ilyen, de szeretem a kihívásokat. Azt gondolom, észérvekkel meggyőzhető mindenki. Informálni kell az embereket, pl. nagyon sok ember számos esetben nincs tisztában vele, miért kell ez, vagy az, mit akarunk elérni egy adott művelettel. Például, hogy az aktiválási bizonylat ne az utolsó pillanatban érkezzen be. A zökkenőmentes folyamatokhoz kell a tájékoztatás. A tagvállalatoknak úgy kell kialakítani a műszaki és gazdasági terület közötti kapcsolatokat, hogy azt megértse minden szereplő. Nem egyszerű feladat, de ezzel nincs is probléma. Megfelelő információk és „propaganda” növelné a gazdasági terület népszerűségét.
– Hallhatunk néhányat a terveikből?
– Szoktam mondani, mely kijelentést hangoztatom az MVM felé is: Várjuk a munkát! Mindig örülünk az MVM új akvizíciójának, minden új ajánlatának, kihívásának. Legutóbb az MVM egy kft. és egy szélerőmű-park megvételével bővítette ügyfélkörünket. Van-nak ezen kívül külső „szárnypróbálgatásaink” - például a humán erőforrás területén -, néhány külső cégnek végezzük a bérszámfejtését, a tulajdonos tudtával és beleegyezésével. A kihívás, hogy helyt tudunk-e állni a piacon, hogyan felelnénk meg külső megbízásoknak is. Szakmailag fel vagyunk készülve. Szeretném, és azon munkálkodunk, hogy a kollégáknak megmaradjon a munkahelye. Ezt fontosnak tartom a mai világban. Legfontosabb feladatunk természetesen az marad, hogy a társaságcsoporton belül a tagvállalalatoknak minőségi munkát végezzünk. Ez a Kontó fő tevékenysége és profilja.
A minőségi munka mellett fontos az adatbiztonság, az előírások betartása. Olyan mennyiségű üzleti információ van birtokunkban, melyet diszkréten kell kezelnünk. Egy fokozottan védett irodában elhelyezett bankterminálokkal tucatnál több bankkal állunk kapcsolatban, innen történik az átutalások indítása.
– Az ellenőröket nem szokták szeretni. Önök hogy állnak ezzel?
– Az MVM Társaságcsoport részeinek többsége kiemelt adózó, ezért folyamatosan vannak, folynak adóellenőrzések. 2006-ban indult a Kontó, és 2-3 éves lefutási idő után történnek az igazi nagy ellenőrzések. Most jönnek majd az első megmérettetések. Nagyon jó eredménnyel zárultak eddig az átfogó vizsgálatok. Szolgáltatási szerződésünk tartalmazza, ha valamely hiba akad, az ebből eredő anyagi kárt mi viseljük, tehát úgy dolgozunk, hogy a legkisebb hibát is elkerüljük.
– A számvitel, a pénzügy, az adózás olyan területek, ahol naprakészen kell tudni minden változást.
– Fontosnak tartom a szakmai fejlődést és továbblépést. A munkavállalók több mint a fele felsőfokú végzettséggel rendelkezik, támogatjuk a mérlegképes könyvelő képesítés elvégzését. A bérszámfejtőknél előírás a bér- és tb-ügyintézői képesítés. Tavaly sikeresen pályáztunk a Paksi Munkaügyi Központnál, ezért tudtunk indítani egy emelt szintű bér- és tb szakelőadói tanfolyamot - ez a legmagasabb képesítés Magyarországon, amit el lehet érni e területen. Mind a kilenc beiskolázott dolgozónknak sikerült kiváló eredménnyel elvégeznie. Komolyan veszik a hivatásukat, szeretik csinálni ezt a munkát. Hangsúlyozom, fontos az állandó és folyamatos továbbképzés. A jogszabályok változnak. E téren is nagyon jó kapcsolatunk alakult ki az MVM-mel, a jogszabályi változások tájékoztatásánál központilag hívnak meg előadókat, a csoport meghallgathatja a gazdasági, pénzügyminisztériumi állásfoglalásokat, ez fontos kapocs a minisztériumok, az APEH és mi közöttünk. Mint holding betölti ezt a szerepet, mint eldöntendő kérdés esetén felteszi a pontot az i-re, illetve szakmailag és kérdések felmerülése esetén megkapjuk a szükséges válaszokat.
– „Nincs szabadidőm, nem sok szabadidőm van, nem tudok elmenni sportolni…” - halljuk a vezetők, a menedzserek panaszát.
- Lehet, furcsán hangzik, nekem van szabadidőm, mert meg tudtam teremteni. Nem akarom azt a látszatot kelteni, hogy én egy borzasztóan elfoglalt ember vagyok. Nagyon profi menedzsmenttel és jó kollégákkal dolgozhatom együtt, lehetővé válik, van annyi szabadidőm, hogy például síelni több napra el tudok menni. Szeretek mozogni, sportolni, erre mindig szakítok időt. A szellemi teljesítmény is jobb, annak érdekében is megfelelő testmozgás kell. Végeredményben, amire akarunk, lesz időnk. Nagyon jó baráti társaság vesz körül, sok programot csinálunk együtt, ezek remek alkalmak számomra. A privát élet és a munkahely nem választható el kategórikusan egymástól. Tehát akkor jobb a munkateljesítmény, ha a magánélet is rendben van. Kölcsönös oda-vissza hatás jön létre. Ennek rendben kell lennie a helytállás végett.
FE
Küldje tovább! | Nyomtatható verzió | Vissza a lap tetejére |
EVDSZ 2018. évi Rendezvényterve
EVDSZ 2018. évi Munkaprogramja
EVDSZ PROGRAMALKOTÁS 2018-2023
Aláírásra került a Villamosenergia-ipari Bér- és Szociális Megállapodás 2018-ra vonatkozóan
Villamosenergia-ipari Ágazati Kollektív Szerződés (2017. január 1-től)