Az ágazati pénztár szolgáltatásait igénybe vevő tagok, amikor már kézhez kapják a segítséget, a segélyeket, igazából nem is tudják, tudhatják, hogy addig, amíg az elhatározásból tényleges ügylet illetve tétel lesz, az hosszú, nehéz és fáradságos munka. A pénztár vezetése, a munkatársak tudásuk legjavát adva dolgoznak, hogy időben és jó helyre menjen a segítség.
Ratkócai Árpád ügyvezető igazgatója volt a VBKD ÖSP-nek és az új LIGA ÖSP-nél is ugyanezt a beosztást bízták rá. Vele beszélgetünk új, kényelmes „otthonukban”, az Ajtósi Dürer sor 27-ben.
– Tíz évvel ezelőtt, június elsején kerültem a pénztárhoz, és rögtön a PSZÁF egy ellenőrzést bonyolított le, majd még hármat, de semmiféle hiányosságot nem tapasztaltak - emlékszik a korábbi évekre. Ezen kívül történt még a tárcaközi bizottság nevében az ÁPV Zrt. részéről is, amely szintén rendben zajlott le. Ezt nem minden pénztár mondhatja el magáról. Később is rendszeres ellenőrzések alá vetették a pénztárt.
– Hamar beletanultál?
– Muszáj volt, mert nagy felelősség hárult rám, helyt kellett állnom. A terület; számviteli, pénzügyi, munkaügyi témáit tekintve testhezálló volt, és sokat segítettek a szakszervezeti vezetők is, bárkihez fordulhattam.
– Milyen érzés ezen a területen dolgozni?
– Tulajdonképpen akinek szociális érzékenysége van, nem tudja nem szeretni ezt a munkát, hisz segítséget adunk. Egyik megrázó eset volt, mely igazán megérintett, egyik karácsony táján történt. Három-négy nappal az ünnepek előtt hívott fel a pénztártag és nagyon kérlelt, rendezzük az igényét, mert a családjának nem ajándékra, hanem szénre kell az öszszeg, mivel már hetek óta hidegben kénytelenek élni. Mivel beérkezett a tagdíja, azonnal intézkedtünk. Minden karácsonykor azóta eszembe jut és megnyugvással tölt el, hogy legalább melegben tölthették az ünnepeket.
– Melyek azok a szolgáltatások, amiket leginkább igénybe vesznek a tagok?
– Természetes módon a gyermeknevelési támogatás - volt egy időszak, mikor nem volt, - valamint a gyógyszer és gyógyászati segédeszköz támogatás. A lakásfenntartási támogatás nálunk nem volt annyira közkedvelt, de a jogszabályok már nem is teszik lehetővé.
– Milyen korosztályból keresik meg leginkább a pénztárt?
– Nem lehet igazán körülhatárolni, mert minden életkornak megvan a maga teremtette szüksége. Az előbb említett iskolakezdéshez és gyerekneveléshez való támogatások a harminc, negyvenéves korosztálynak segítség leginkább, míg az ötvenévesek és az a felettiek általában a számlájukon összegyűlt összeget a hozamokkal együtt megkapják a nyugdíjpénztárban, mint szolgáltatást. Minden korosztály talál a maga számára megfelelő jogcímet, tehát ha teheti, tag lesz. Ha már itt tartunk, el kell mondanom, hogy a többi pénztárakkal ellentétben az önsegélyező pénztárnak az elmúlt időszakban mindvégig pozitív hozama volt.
– Hogyan sikerül munkáltatókat bevonni a körbe?
– A Foglalkoztatási Alapnál, az ún. I.-es ágazatnál elő volt írva, mely cégek munkavállalói részére szól, azoknak, akiknek a munkaviszonya megszűnt az iparágban, őket segítette. A II. ágazat, 2004-től, a tényleges önsegélyező pénztári működést és funkciót tölti be az iparági cégeknél foglalkoztatott munkavállalók számára. Ettől kezdve vált nyitottá a pénztár, a VBKD ÖSP. Az energiaszektoron kívülről is van már egy tagunk. Nem adjuk fel, folytatjuk a kör bővítését, mindent megteszünk a munkáltatói taglétszám növeléséért. A tagszervezés is a személyes megkeresésen keresztül történt eddig is.
– Ha egy számla beérkezik, mennyi az átfutási idő?
– Minden hó 15-én van a zárás és 25-én fizetünk, de ez előbb is történhet, amint feldolgozásra kerülnek az adatok. A beadott igény szeptember és október hónapban a legtöbb, hisz akkor van az iskolakezdés. Miután a szociális háló elég gyenge, a pénztári szolgáltatás ezt erősítve a szülők egész évi takarékoskodását fordítja vissza, mikor felhasználják tankönyvekre, iskolaszerekre, akár ruházatra is. Nagy könnyebbség, s tudják, a költségeik visszatérülnek a pénztárnak köszönhetően.
– Hogyan éled meg a két pénztár fúzióját? A LIGA Önsegélyező Pénztár ügyvezető igazgatójaként több feladat adódik?
– A további munkát illetően semmi fennakadás nem jöhet szóba. Személy szerint örülök a folyamatnak, új lehetőségek nyílnak meg számunkra. Évekkel ezelőtt az oroszlányi küldött javaslatára elkészítettük a pénztár jövőképét, mely tartalmazta, hogy a tízezer tag körüli állományon felül lehet a pénztár hosszú távon működőképes. Számításaim szerint a tizenöt-húszezer fő körüli tagság a legbiztosabb, stabil működést eredményezi. Az összeolvadással járó munka döntő mértékben rám hárul mindkét oldalról, de segítségben nincs hiány. Szakképzett, hozzáértő kolléganőkkel dolgoztam eddig is, illetve a Vasutas ÖSP részéről tevékenykedő három munkatárs személyében szintén rendkívül segítőkész, gyors, precíz munkát kapok. Ez nagymértékben megkönnyíti a dolgomat, jó munkakapcsolat alakult ki közöttünk. Az igazgatótanács elnökével, Gelencsér úrral szintén harmonikus és hatékony a feladatvégzés, már régebb óta ismerjük egymást.
– Változott-e a szolgáltatási paletta?
– Nagyjából ugyanazon szolgáltatásokat nyújtotta mindkét pénztár, csak megnevezésbeli különbségek voltak.
– Lenne igény ennek bővítésére?
– Nagyon sokat lobbiztam - mind a pénzügyminisztériumnál, mint a PSZÁF-nál - ennek érdekében. A legutolsó törvénykezésnél az általam benyújtott törvénymódosítási javaslat mentén történt a módosítás. Probléma akkor áll fönn, amennyiben egy cég a kafetéria rendszerrel egyesíti a rendszert. Magyarországon olyan kicsi a munkavállalók átlagbére, arra vannak rászorítva, hogy olyan szolgáltatásokat vegyenek igénybe, melyek abszolút adómentesek és villámgyorsan kézzel foghatóvá tehetők. Míg ez a nyugat-európai országokban elképzelhetetlen, hisz a nyári egzotikus utazás célpontjai között válogatnak, hazánkban - sajnos - pillanatnyi megélhetési problémák vannak.
– Mit lehet a jövőre nézve elmondani?
– Nagyon bízom benne, hogy a különböző foglalkoztatási ágak munkavállalói, melyek tagjai a LIGA Szakszervezeteknek, csatlakoznak pénztárunkhoz. Ez jelentheti a harminc-negyvenezer fős taglétszámot is, ami csodálatos lenne. Az elnök úrral több szervezetet, intézményt személyesen keresünk fel. Azon társaságok munkavállalói, melyeknél a cég is tagunk, ott nagyobb az információáramlás és többet tudnak az önsegélyező pénztárról, céljáról, az általa adott lehetőségekről és az öngondoskodás jelentőségéről. Mint például a Tiszalöki Erőműben több mint 90%-os a pénztári tagság. Úgy vélem, új cégeket szükséges és lehet megnyerni az öngondoskodás ügyének, hiszen a villamosenergia-iparágban is számos fiatal társaság van, a LIGA Önsegélyező Pénztár pedig más foglalkoztatási ágak munkavállalói előtt is nyitva áll. - lyv –
A LIGA Önsegélyező Pénztár tisztségviselői és munkatársai:
Igazgatótanács: Gelencsér László elnök, tagok Várhelyi Géza, dr. Szilágyi József
Ellenőrző Bizottság: Gál Rezső elnök, tagok Máthéné dr. Bertók Judit, Hangonyi Zoltán
Könyvvizsgáló: dr. Szabóné dr. Pente Ilona
Ügyvezető igazgató: Ratkócai Árpád
Pénztári ügyintézők: Angyal Éva, Donáczky Irén, Fogl Józsefné, Jambritsné Fekete Ibolya, Szebeniné Varga Judit
Küldje tovább! | Nyomtatható verzió | Vissza a lap tetejére |
EVDSZ 2018. évi Rendezvényterve
EVDSZ 2018. évi Munkaprogramja
EVDSZ PROGRAMALKOTÁS 2018-2023
Aláírásra került a Villamosenergia-ipari Bér- és Szociális Megállapodás 2018-ra vonatkozóan
Villamosenergia-ipari Ágazati Kollektív Szerződés (2017. január 1-től)