A szakszervezet a leépítést igyekszik megelőzni, a társaság a hatékony és fenntartható működést hangsúlyozza.
Miután tavaly 1450 emberből közel 300-at épített le az EDF DÉMÁSZ Zrt., most 1170 embert foglalkoztatnak. A napokban újabb leépítésekről és „brutális mennyiségű” túlóráról számoltak be a nevük elhallgatását kérő dolgozók. Elmondásuk szerint gyakran 16-18 órákat kell dolgozniuk, mert olyan kevés szerelő maradt. És az adminisztratív munkatársaknál sem ritka a több mint 12 órás munka. Emiatt nem tudják elvégezni időben a javításokat, illetve többet kell várniuk a fogyasztóknak az ügyfélszolgálaton. Szerintük a cég vezetése szándékosan rontja a szolgáltatás színvonalát azzal, hogy annyit költ, amennyit muszáj, mert így olcsóbban tud működni. A helyzetről ugyanazokat a kérdéseket küldtük el a szakszervezet és a cég vezetésének.
– Több mint 20 százalékos leépítés volt az elmúlt időszakban minden előzetes hatástanulmány vagy felmérés nélkül, többé-kevésbé fűnyíróelven. Emiatt a munkatársainkra sokkal nagyobb terhelés jut, ez többször, sőt szerintünk túl sokszor okoz túlórákat. Igen, megerősítem, a fogyasztóknak nyújtott szolgáltatásaink színvonala csökken az ügyfélszolgálaton és a műszaki területen is – válaszolta a DÉMÁSZ Szakszervezet vezető elnöke. Nagy Sándor hozzátette, erről nem a dolgozók tehetnek, hiszen ők gyakran ebédszünetüket, pihenőidejüket feláldozva teljesítenek. Hibaelhárításoknál gyakori a 14-16 órás munkavégzés. Ez a szerelők készenlét alatti munkájánál azt jelentheti, hogy úgy dolgoznak feszültség közelében, feszültség alatt, hogy már 20-22 órája talpon vannak. Mivel ez nagyon nagy körültekintést igénylő munka, ahol alapvető a munkabiztonság, erről folyamatosan egyeztetnek a menedzsmenttel.
A szolgáltatási színvonal tudatos csökkentését is megerősítette az érdekképviseleti vezető. Úgy fogalmazott, a menedzsment legfelső francia vezetői tudatosan felvállalták, hogy a leépítések, átszervezések kellemetlenséget okozhatnak a fogyasztóknak. Idézte a menedzsment álláspontját: „csak annyit nyújtunk, amennyit előírnak számunkra”. Közben azt látják, egy európai szinten is biztonságos és stabilan működő magyar villamosenergia-hálózat kezdett gyorsan amortizálódni, mert az üzemeltetők megfelelő kormányzati vagy hatósági kontroll hiányában nem hajtanak végre beruházásokat, és a karbantartást is a legminimálisabbra csökkentették. Ez később fog sokba kerülni, amit az adófizetők vagy a fogyasztók pénzéből kell helyreállítani. Kérdésünkre, hogy ez a rezsicsökkentés eredménye-e, Nagy Sándor azt mondta: az indoklás mögött ez látható, bár a tavalyi kormányzati intézkedések után – a magyar számviteli szabályok szerint – a társaság enyhe pozitív eredménnyel zárta az évet. Ez a nemzetközi számviteli szabályok szerint erős mínusznak felelt meg, ennek ellenére több mint 13 milliárd forint osztalékot sikerült a tulajdonos EDF-nek kivonnia a cégből.
A folytatásról sem tud a szakszervezet semmi biztatót. – Legújabb információink szerint a vezérigazgató újabb 20 százalékos költségcsökkentést szeretne kőbe vésetni az üzleti tervekben, ez sajnos általában a létszámoldalon is meg szokott mutatkozni. Soron kívüli egyeztetést kértünk a témában. Minden eszközt meg fogunk ragadni, amivel megakadályozhatjuk a „tervezett” leépítéseket – mondta Nagy Sándor. Megjegyezte, hogy számára úgy tűnik, a munkavállalókon és ezen keresztül a fogyasztókon csattan a rezsicsökkentés hatása. A tulajdonos EDF nagyjából 85 százalékban a francia államé, és otthon soha nem lépne meg ilyet.
Az EDF DÉMÁSZ válasza:
„A 2013-ban bevezetett rezsicsökkentés óta az EDF DÉMÁSZ-nak a többi szolgáltatóhoz hasonlóan szembe kell néznie a szabályozási és az adózási rendszer változásának kettős terhével. Tekintettel arra, hogy a villamosenergia-szolgáltatók közül az EDF DÉMÁSZ rendelkezik a leghosszabb elosztóvezeték-hálózattal, a közművezeték után fizetendő adó kiemelkedően nagy terhet ró a társaságra. Az adó- és tarifaváltozások együttes hatása miatt az EDF DÉMÁSZ továbbra is alapos költségoptimalizálásra kényszerül, így mind beruházási mind működési költségeit folyamatosan felül kell vizsgálnia – a többi gazdasági társasághoz hasonlóan – annak érdekében, hogy a bevételekhez igazítsa azokat. 2014-ben nem született döntés létszámleépítésről. Mindemellett a menedzsment, ahogy eddig is, továbbra is megvizsgál minden megoldást a fenntartható és hatékony működés érdekében, hiszen az EDF DÉMÁSZ célja és fő feladata továbbra is az, hogy ügyfeleinek folyamatos és biztonságos villamosenergia-szolgáltatást nyújtson a szabályozó hatóság által elvárt minőségben.”
Küldje tovább! | Nyomtatható verzió | Vissza a lap tetejére |
EVDSZ 2018. évi Rendezvényterve
EVDSZ 2018. évi Munkaprogramja
EVDSZ PROGRAMALKOTÁS 2018-2023
Aláírásra került a Villamosenergia-ipari Bér- és Szociális Megállapodás 2018-ra vonatkozóan
Villamosenergia-ipari Ágazati Kollektív Szerződés (2017. január 1-től)