< />
2011. január 24.

A LIGA Szakszervezetek javaslatai a Magyar Köztársaság Alkotmányához

A LIGA Szakszervezetek az Országgyűlés Alkotmány előkészítő eseti bizottságának honlapján közzétett, Magyarország alkotmányának szabályozási elvei c. dokumentum, a LIGA Szakszervezetek programja és korábbi testületi döntései figyelembevételével a Magyar Köztársaság új Alkotmányához az alábbi javaslatokat teszi.
Mindenekelőtt le kell szögezni, hogy az Alkotmány előkészítése és megszövegezése során fontosnak tartjuk a Magyar Köztársaság hatályos Alkotmányának mérvadó rendelkezései, az Alkotmánybíróság két évtizedes működése során elvi éllel kifejtettek, valamint a nemzetközi egyezményekben lefektetett emberi jogok megőrzését, ezeknek a mindenkori Alkotmányban való szerepeltetését.

A ma hatályos Alkotmányban szereplő általános rendelkezések, valamint az alapvető jogok és kötelességek felsorolását minimumnak tekintjük (ehelyütt azok idézésétől eltekintünk), azok szűkítése nem fogadható el, bővítésük, részletezésük viszont megfontolásra érdemes, a munkavállalói alapjogok katalógusának bővítése pedig feltétlenül szükséges.

Általános rendelkezések
Az általános rendelkezések közül a demokratikus jogállamiság követelményét (különösen a jogbiztonság, a visszaható hatályú törvényalkotás tilalma, a szerzett jogok védelme) alapvető fontosságúnak tartjuk.

Alapvető jogok és kötelességek

Az alapvető jogok és kötelességek, munkavállalói alapjogok újraszabályozása körében minden olyan törekvést elutasítunk, amelyek a kivívott szociális vívmányokat, munkavállalói jogokat kívánnák elvonni.
Az eseti bizottság munkaanyaga sem a szakszervezetek, sem a sztrájkjog gyakorlása szabályozásának igényét nem tartalmazza, a hiányt pótló rendelkezéseket az alkotmányozás során szükségesnek tartjuk megalkotni.
A munkához való jogot javasoljuk kiegészíteni azzal, hogy mindenkinek joga van a tisztességes, méltó munkához. Mindenkinek joga van a munkavállaláshoz és foglalkozása szabad megválasztásához, az indokolatlan elbocsátással szembeni védelemhez, továbbá az egészségét, biztonságát és méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez.

A munkaanyagban szereplő, a gazdasági és társadalmi érdekvédelmi szervezet alakításának, illetve az ahhoz való csatlakozásnak a joga túl általános megfogalmazásra enged következtetni. Mivel a munkához való jog szabályozásához szorosan kapcsolódva jelenik meg, feltétlenül nevesíteni kell a szervezkedési jogot, azon belül a szakszervezetek megalakításának és a szakszervezethez, munkavállalói érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás jogát.

A koncepció nem tartalmazza a hatályos Alkotmány azon rendelkezését, miszerint minden dolgozónak joga van olyan jövedelemhez, amely megfelel végzett munkája mennyiségének és minőségének. Ezt az Alkotmánynak tartalmaznia kell, kiegészítve azzal, hogy a munkavállalónak joga van a tisztes (méltányos) javadalmazáshoz, mely önmaga és családja tisztes, méltányos megélhetéséhez elégséges.
A koncepció tartalmazza, hogy mindenkinek joga van ahhoz, hogy törvényben meghatározott foglalkozások kivételével és törvényben meghatározott feltételek mellett a munkavégzést megtagadja. Az idézett mondat, a mögötte húzódó szabályozási cél e formában értelmezhetetlen. Nem tudni, hogy a jogellenes munkáltatói utasítások megtagadásának joga kerül alkotmányos szintre, esetleg így jelenik meg az egyébként hiányzó sztrájkjog. Utóbbi esetben a szabályozás nem felelne meg a sztrájk nemzetközileg is elfogadott fogalmának, hiszen a sztrájk tartalma szerint nem a munkavégzés megtagadása, hanem munkabeszüntetés.

A pihenéshez, szabadidőhöz való jogot szintén ki kell egészíteni, mégpedig a munkaidővel kapcsolatos szabályokkal, oly módon, hogy minden munkavállalónak joga legyen a munkaidő felső határának korlátozásához, a napi és heti pihenőidőhöz, valamint az éves fizetett szabadsághoz.
Alkotmányosan kell garantálni, hogy a foglalkoztatás minden formája az alapvető jogok minimumán alapuljon, amelybe beletartozik a hátrányos megkülönböztetés tilalma, a munkavállalók egészségének és biztonságának védelme, az egyesülés és a képviselet szabadsága.
Úgyszintén nem tartalmazza a dokumentum a nők és a fiatalok védelmét a munkavégzés során. Az Alkotmányban rögzíteni kell ezt, a hatályos alaptörvényben megfogalmazott elvet.
A szabályozási koncepcióból szinte teljes egészében hiányzik a munkavállalók kollektív jogainak elismerése.
A szakszervezetek funkciójára való utalás, a munkavállalói érdekképviseleteket minden egyéb társadalmi szervezettől, egyesülettől megkülönböztető szerepe továbbra is meg kell, hogy jelenjen az Alkotmányban. Bár a szakszervezetek, érdekképviseleti szervek megalakításának és működésének szabadsága az egyesülési jogon nyugszik, a szakszervezeti szervezkedés szabadságát mint alapjogot külön is nevesíteni kell. Biztosítani kell a szervezkedési szabadság és az egyesülési jog tiszteletben tartását, akadálytalan gyakorlását, a szakszervezetek autonóm működéséhez való jog tiszteletben tartását és elismerését.

Az európai követelményeknek megfelelően a kollektív jogok körében rögzíteni kell, hogy a munkavállalók vagy képviselőik számára törvényben foglalt feltételekkel biztosítani kell a megfelelő szintű és kellő időben történő tájékoztatást és konzultációt, valamint, hogy a munkavállalóknak és munkaadóknak joguk van ahhoz, hogy megfelelő szinten kollektív tárgyalásokat folytassanak és kollektív szerződéseket kössenek. Érdekütközés esetén biztosítani kell, hogy a munkavállalók érdekeik védelmében együttesen felléphessenek, biztosítani kell a sztrájkhoz való jogot.

A sztrájkjog gyakorlásáról szóló sarkalatos törvényben az európai példáknak megfelelően a Hszt. (a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény) hatálya alá tartozók korlátozott sztrájkjogát, valamint a fegyveres és rendvédelmi szféra egyéb foglalkoztatottainak sztrájkjogát is biztosítani kell.
Szakszervezetek, érdekegyeztetés szabályozása
A hatályos Alkotmány a szakszervezetek funkciójára külön §-ban utal, miszerint a szakszervezetek és más érdekképviseletek védik és képviselik a munkavállalók, a szövetkezeti tagok és a vállalkozók érdekeit. Az érdekegyeztetést a jelenlegi Alkotmány nem szabályozza.

A szakszervezetek a gazdasági, szociális érdekek védelme, valamint a sztrájkjog gyakorlása terén kitüntetett szerepet játszanak. E funkciójuk közvetlenül kapcsolódik a szociális piacgazdaság megvalósításához, a szakszervezetek léte és működése így a tagok magánérdekein túlmutató közérdeket is szolgál.
A ma hatályos Alkotmány sajnos nem rendelkezik a gazdasági és társadalmi érdekek védelmére létrehozott szervezetek működésének feltételeiről, feladatairól és formáiról, az érdekegyeztetés működésének pontosan meghatározott alkotmányossági kritériumai is hiányoznak. E hiányt az új Alkotmánynak feltétlenül pótolnia kell. Ugyancsak le kell fektetni a kormánynak az érdekelt társadalmi szervekkel, és különösen a szakszervezetekkel szemben fennálló együttműködési kötelezettségét.
Amint az Alkotmánybíróság is megállapította korábban, a demokratikus jogállamban a társadalom különböző csoportjai érdekeinek megjelenítése, azok hatékony képviselete, a társadalmi párbeszéd csatornái kiépítettsége különös jelentőségű. Az érdekvédelmi célú, szervezkedés szabadsága alapján létrehozott szervezeteknek a közhatalmat gyakorló szervek döntései meghozatalába való bevonása a széles körű egyeztetésen alapuló döntéshozatali mechanizmus megteremtésének alapja, amely kapcsolatban áll a demokratikus jogállamisággal, a demokrácia alkotmányos alapelvének érvényesülésével.

A demokratikus jogállam intézményrendszere „normális” működésének feltétele az is, hogy az állami döntéshozatal mechanizmusában jelentőséget kell tulajdonítani az érdekképviseletek véleményformálásának.
Az érdekképviseleti szervezeteknek a döntéshozatali folyamatba való bekapcsolására alkalmas, hatékonyan működő eszközrendszer megteremtése, közreműködői (javaslattételi, véleménynyilvánítási, egyetértési) jogosítványok biztosítása, intézményesített egyeztető mechanizmusok működtetése a demokratikus jogállamnak feltétele és biztosítéka.

Rögzíteni kell, hogy a legszélesebb körű társadalmi megegyezés érdekében a munkavállalókat érintő minden kérdés érdemi megtárgyalásra kerüljön az érdekegyeztetés különböző fórumain.
Elő kell írni a szakszervezetek, szakszervezeti szövetségek részvételi jogait a jogalkotást illetően, amelyek foglalkoztatáshoz kapcsolódó kérdésekben legalább a konzultáció, véleményezés, javaslattétel jogától egészen az együttdöntésig terjedhetnek, a jogalkotási tárgykörhöz igazodóan. Meg kell jeleníteni, hogy az érdekvédelemről, érdekegyeztetésről külön törvény rendelkezik, amely meghatározza többek közt a javaslattételi, véleménynyilvánítási, egyetértési tárgyköröket is. Alkotmányosan kell rögzíteni, hogy a szakszervezetek ily módon közfunkciót töltenek be.
Minimálisan a konzultációs kötelezettség előírása az ILO 122. sz. konvenciójában vállaltakból is következik, miszerint "a foglalkoztatáspolitikával kapcsolatban tanácskozni kell a tervezett intézkedések által érintettek képviselőivel, különösen a munkaadók és a munkavállalók képviselőivel, azzal a céllal, hogy teljes mértékben figyelembe vegyék tapasztalatukat és véleményüket, biztosítsák teljes együttműködésüket az ilyen politika kidolgozásában és megnyerjék hozzá a támogatásukat".

Budapest, 2011. január 10.
Gaskó István
LIGA Szakszervezetek elnök

Forrás: liganet.hu
Küldje tovább! Nyomtatható verzió Vissza a lap tetejére
Hozzászólás írása:
Kérjük írja be az ellenőrző kódot!
Atomerőműben Dolgozók Érdekvédelmi Szervezete AES-Tisza Erőmű Kft. VDSZSZ Tagszakszervezet Ajkai Hőerőmű Munkavállalóinak Szakszervezete Budapesti Erőművek Szakszervezete Villamosenergiaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége Borsodi Energetikai Kft. Szakszervezeti Bizottsága Dél-dunántúli Áramszolgáltató Dolgozóinak Szakszervezete Dél-magyarországi Áramszolgáltató Társaságcsoport Szakszervezete Dunamenti Hőerőmű Vállalat Munkástanács Dunántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet Elektromos Szakszervezet Energiaipari Karbantartók Szakszervezete Észak-Magyarországi Áramszolgáltató Dolgozóinak Szakszervezete Északdunántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet Ifjúsági Tagozat Komlói Fűtőerőmű Zrt. Dolgozóinak Szakszervezete Miskolci Erőmű Szakszervezet Műszakos Dolgozók Érdekvédelmi Szervezete Mátrai Erőmű Villamos Szakszervezete MVM Magyar Villamos Művek Dolgozóinak Szakszervezete MVM Társaságcsoporti Szakszervezeti Szövetség Nyugdíjas Tagozat VDSZSZ OVIT Rt. Tagszakszervezet Paksi Atomerőmű Dolgozóinak Szakszervezete Pannonpower Rt. Villamosenergia-ipari Dolgozóinak Szakszervezete Schneider Electric Rt. Szakszervezet Tiszavíz Vízerőmű Kft. Munkavállalóinak Szakszervezete Tiszántúli Villamosenergia-ipari Szakszervezet Villamosenergia-ipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége ERBE Kft. Szakszervezete Villkesz Kft. Szakszervezete Villamosenergia-ipari Munkavállalók Érdekvédelmi Szervezete Villamosenergia-ipari Munkavédelmi Képviselők Fóruma Villamosenergia-ipari Rendszerirányító és Üzemeltető Szakszervezete Villamosenergia-ipari Üzemi Tanácsok Fóruma
A Szakszervezetek.hu Press legfrissebb hírei

Szolgáltatások

2016.01.13 07:01 - Aliraza521

Csalnak-e a munkáltatók?

2015.01.06 07:39 - mariamunir

Erőművek és Szolgáltatók

2015.01.02 12:51 - qudsia

Mi újság a PADOSZ-nál?

2015.01.02 12:51 - qudsia
Még több téma...