A konferencián a munkáltatói és a munkavállalói oldal képviselői is részt vettek.
A vállalati szociális felelősség, a CSR azaz Corporate Social Responsibility napjainkban mind fokozottabb üzleti- és közfigyelmet kap. Az Európai Bizottság értelmezése szerint e fogalom jelentése, hogy a vállalatok önkéntesen szociális és környezeti szempontokat érvényesítenek üzleti tevékenységükben és a partnereikkel ("stakeholdereik-kel”) fenntartott kapcsolatokban. A "köztudatos”, etikus, "CSR-hű” vállalat mára már nem csupán a (nagy) vállalati arculatformálás egyik innovatív eszközeként hódít. Egyre sűrűbben emlegetik a CSR jelenségét a jövő meghatározó üzleti stratégiájaként, vagy éppen a globalizáció korának egyik fő, új, komplex szakpolitikájaként, mind nemzeti, mind nemzetközi (ENSZ, ILO, EU stb.) szinten.
A CSR három pilléréből - az ún. 3"P": People, Planet, Profit - az emberi tényező (People) értéke, azaz különösen a vállalat munkavállalóival való felelős bánásmód játszhat fontos szerepet.
Egyes szakértők szerint a CSR eszmekörében a "hatékonyság" (profit) és a "jótékonyság" (munkavállalói jól-lét) együtt van jelen. A CSR feltevése értelmében egyfelől a munkavállalókkal való felelős bánásmód hosszabb távon üzletileg is kifizetődő ("hatékony jótékonyság"), másfelől pedig az üzleti siker, a profit, a vállalati "hatalom" - különösen a nemzetállamok regulációs "hatalmának" globalizáció-kori beszűkülése tükrében - morálisan is egyre inkább kötelez a vállalati társadalmi felelősségre ("jótékony hatékonyság").
A CSR relatíve új ideája elemi erejű globális trendként virágzik és hódít. És ez rendkívül hasznára válik mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak.
Kozáry Vilmos ügyvezető igazgató (Dr. Pendl & Dr. Piswanger Int.) a TIGÁZ Zrt. felkérésére a CSR-ről, mint arculati versenytényezőről beszélt, hogyan jelenik meg ez a munka világában és a vevők szemszögéből. Majd megismerhettük a HBLF programok a sokszínűségért nevet viselő, valójában egy leegyszerűsített kódexet. Az előadó beszélt továbbá a cigány értelmiségeket segítő, ún. ROMASTER programról is.
Csehi Marianna kommunikációs szakértő az E.ON Hungária Zrt. cégcsoport társadalmi felelősségvállalási rendszerét előadással egybekötött vetített képekkel mutatta be. A több mint 3 millió ügyfelet - árammal és gázzal - kiszolgáló csoport 5000 alkalmazottat foglalkoztat, árbevétele 2007-es adatok szerint 2 305 millió euró volt. Az előadó Konrad Kreuzert, az E.ON Hungária Zrt, Igazgatóságának elnökét idézte: "Vállaltunk nem titkolt célja, hogy üzleti teljesítményünk kimagasló legyen. Ennek a célnak azonban összhangban kell állnia alkalmazottaink, ügyfeleink és beszállítóink érdekeivel és környezetünk, társadalmunk szükségleteivel. Sikereinket csak ebben az esetben tekinthetjük valóban sikernek, s csak így tarthatók fent hosszútávon."
Az energiaszektor fontos kérdései, a fenntarthatósággal összefüggő energia területei számos feladatot tartalmaznak, úgymint a klímavédelem, a felelősség a következő nemzedék iránt. Az energiaszolgáltatások színvonala témakörben kiemelendő az egyenlőség elve, a mindenki számára elérhető energia.
A felelősségvállalás filozófiája átszövi a cég egészét, melynek a legfontosabb területei: a (1) Közösség (néhány kiemelt program: Energia Kaland oktatási program, Energia Takarékos ötletek, Ösztöndíj program, Alkotóház). Az előadó részletesen ismertette a hatvani telephelyen működő Bátor Tábor sikereit. (2) Felelős piaci szereplő (néhány példa: Takarékosság, Védendő fogyasztók), (3) Felelős vállalatvezetés (néhány példa: CR Tudatosság építése, Mérési rendszer a vezetői teljesítményértékelésben), (4) Környezetvédelem (néhány példa: Megújuló energiaforrások, különböző programok, pl. madárvédelmi, szelektív hulladékgyűjtés), (5) Felelős munkáltató (néhány példa: Karrier programok, megváltozott munkaképességű kollégák alkalmazása, széleskörű munkavédelmi oktatás sorozat.)
Az energia érték - hallhattuk az előadótól. Ezt számos úton tudatosítani kell az emberekben, gyerekekben, felnőttekben egyaránt. Az EnergiaKaland projekt egyaránt készült a diákoknak, pedagógusoknak, szülőknek és az iskoláknak. Az energiatudatosság jegyében meghirdetett pályázataik igen népszerűek. (Aktuális pályázat, értékes nyereményekkel - 6 évtől a 18 éves korig - beadási határideje 2009. január 31.)
A jól megválasztott oktatási forma alkalmazásával, valamint az energiatakarékos tanácsokkal közelebb kerül egymáshoz a cég a fogyasztókkal, a lakossággal, ezáltal jobban megértik terveit, törekvéseit. Egyszóval könnyebbé válik a közös nyelv használata a nagyvállalatok és a közvélemény között.
Az Égáz-Dégáz Zrt. társadalmi felelősségvállalási programjait Bottyán Helén biztonságtechnikai mérnök mutatta be.
A cég céljainak megvalósítása és a fenntartható fejlődés biztosítása érdekében a felső vezetés elkötelezett a különböző ISO rendszer szabványok szerinti Integrált Vállalatirányítási Rendszer bevezetése, működtetése és folyamatos fejlesztése iránt. A kötelezettség a belső környezet - a munkavállalók - irányába abban nyilvánul meg, hogy érvényesül a munkavállalók tisztelete, a védelme az egyenlő és igazságos bánásmód, az emberi méltóság és a személyiségi jogok maradéktalan tisztelete terén. Nagy hangsúlyt helyeznek a biztonságra, a munkavédelemre és az egészségvédelemre. A társaság 2008. szeptemberében csatlakozott az Egészség Charta-hoz. Az egészségmegőrzési programjuk széleskörű: dohányzás-megelőzés, egészséges táplálkozás, testsúlykezelő, stressz-kezelő.
Sokrétű a cég kötelezettsége a külső környezet felé. Nagyon fontos, hogy a gázszolgáltatónak milyen a társadalmi felelősségvállalása, hiszen a vezetékes földgáz kereskedelme révén társadalmi funkciót lát el, környezetbarát energiát juttat a családok, a kommunális és a termelő szféra számára. Tisztességes nyereségre törekszenek, fontosnak tartják a környezetvédelmet, a fenntartható fejlődést. (Nyitott kapuk rendezvénysorozat.) Aktívan támogatják a sport és a kultúra egyes területét. (A Gaz de France Grand Prix, a női tenisz valamint színház és gyermekklinika támogatása.)
Kovács Richárd a Fővárosi Gázművek Zrt. marketing és PR vezetője előadásából ízelítőt kaphattunk abból a szerteágazó programról és tevékenységről, amelyet a FŐGÁZ a munkavállalóiért és a fogyasztókért, valamint a környezetvédelem érdekében nap mint nap tesz. "CSR tevékenység. Megy ez nekünk?" - teszi fel a kérdést az előadó, majd meg is adja a frappáns választ: "Csak annyira megy, amennyire a vérünkben van!"
A FŐGÁZ, szolgáltatói létéből eredően felelős tevékenységet folytat, a főváros működéséhez nélkülözhetetlen földgázt szolgáltatja. A társaságnál a biztonság kiemelten fontos követelmény, ennek érdekében folyamatosan technológiai fejlesztéseket hajtanak végre, ügyelnek az élet- és a vagyonbiztonságra - saját hibából több mint negyedszázada nem történt hálózati rendellenesség. Társadalmi programjaik: Fűtéskorszerűsítési támogatás, vezetékrekonstrukciós támogatás, HÁLÓZAT Alapítvány működtetése. (Önhibájukon kívül nehéz helyzetbe kerültek díjfizetési támogatása.) A cégnek fontos a jó kommunikáció, a hiteles tájékoztatás, a kultúra, a gázmúzeum és a budapesti fesztiválok támogatása is.
A közmű szolgáltató képviselője hangsúlyozta, hogy csak úgy tudja a cég betölteni társadalmi szerepvállalását, ha a belső és a külső környezetre egyaránt odafigyel. És miért jó jót tenni? A Business for Social Responsibility kutatási tapasztalataival teljes mértékben egyetért a marketing vezető: Ezáltal a márkapozíció erősödik, javul a vállalati imázs, növekszik a piaci részesedés és az értékesítés, a munkatársakra gyakorolt pozitív hatás eredményeként erősödik lojalitásuk a cég iránt, csökkennek a működési költségek és a befektetők szempontjából felértékelődik a szolgáltató.