A Magyar Energiafogyasztók Szövetsége először 1995 elején hirdetett versenyt az áramszolgáltató és a földgázszolgáltató társaságok részére az Energiafogyasztók Díjáért.
A díj alapításának az volt a célja, hogy ezáltal is ösztönözzük a szolgáltatókat a fogyasztóbarát magatartásra: a rendszeres kapcsolattartás intézményesítésére, a fogyasztókkal való érintkezés jó értelemben vett üzleti jellegére, a fogyasztóknak szóló tájékoztatás rendszerességére, közérthetőségére és igénybevehetőségére, a fogyasztói panaszok korrekt és humánus elintézésére, valamint nem utolsó sorban a folyamatosan jó minőségű, biztonságos energiaszolgáltatásra.
A piacjellegű kapcsolatokban az eladót saját üzleti érdekei is sarkallják az ilyen magatartásra. A fogyasztók érdekképviselete úgy gondolta, hogy a sokáig, a közüzemben mindmáig monopóliumot élvező szolgáltatóknál piac hiányában a díj elérhetősége jelenthet ösztönzést ennek irányában. Amióta pedig az energetikai piac teljeskörű nyitására készülve a szolgáltatóknak elsőrendű érdekévé vált, hogy fogyasztóbarát üzleti magatartásukkal a piacnyitás után is megtartsák fogyasztóikat, a díj számukra fel is értékelődött.
A díjat minden év elején a Magyar Energiafogyasztók Szövetsége, a Vezetékes Energiafelhasználók Szövetsége, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége és a Mezőgazdasági Termelők és Szövetkezők Országos Szövetsége küldötteiből alakult kuratórium ítéli oda a szolgáltatók előző évi tevékenysége és eredményei alapján.
Amióta a Magyar Energia Hivatal tudományos módszerekkel évente végeztet elégedettségi vizsgálatot a villamos energia és a földgáz fogyasztói körében, és az összegyűjtött véleményeket a mate-matikai statisztika módszereivel értékeli, a kuratórium ennek eredményeire is támaszkodik.
A 2004. évi Energiafogyasztók Díját a kuratórium döntése alapján a Magyar Energiafogyasztók Szövetsége 2005 májusban Egerben tartott XII. Országos Konferenciájának keretében az Észak-magyarországi Áramszolgáltató Rt.-nek és a Tiszántúli Gázszolgáltató Rt.-nek adtuk át. Érdekessége volt a döntésnek, hogy az energiahivatal által végeztetett elégedettség-vizsgálat szerint mind az áramszolgáltatók, mind a gázszolgáltatók között két olyan szolgáltató volt, amely a megkérdezett fogyasztók véleménye alapján a többiek közül kiemelkedve egyaránt méltónak mutatkozott a díjra. A díjazottak mellett ezek is megérdemlik, hogy ebben a vonatkozásban is megemlítsük a nevüket. Ezek a Dél-magyarországi Áramszolgáltató Rt. és az Észak-dunántúli Gázszolgáltató Rt. A kuratórium minden esetben hangsúlyozni szokta, hogy nem kizárólagos jelleggel veszi figyelembe a fogyasztók reprezentatív mintáján végzett elégedettség-vizsgálat eredményeit, és most is olyan szempontok alapján jutott döntésre, amelyek - az áramszolgáltatók esetében - a reprezentatív mintába nem került fogyasztóval kapcsolatosak, illetve - a földgázszolgáltatók esetében - nem szerepelnek a felmérés kérdőívén.
Érdemes megemlíteni, hogy a Dél-magyarországi Áramszolgáltató Rt. az Energiafogyasztók Díja eddigi 10 kiírása közül öt alkalommal nyerte el a díjat, és ezek közül is 2001-től 2003-ig 3 alkalommal sorban egymás után. A társaság fogyasztóbarát vagy nem fogyasztóbarát magatartása természetesen alkalmazottainak magatartásán keresztül nyilvánul meg, de állítjuk, hogy a DÉMÁSZ Rt. esetében erre nagyon nagy ráhatással volt elnök-vezérigazgatójuknak,
Dervarics Attilának az elvárása, irányítása. Miért említjük ezt most, amikor a mostani díjat nem is a DÉMÁSZ kapta? Azért mert a 2005. március 15-i nemzeti ünnep alkalmából a köztársasági elnök Dervarics Attilának a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje kitüntetést adományozta "a fogyasztók által is kiemelten elismert, gazdaságilag hatékony, ügyfélcentrikus áramszolgáltatás területén végzett kiemelkedő tevékenysége elismeréséül". Örvendetes számunkra a kitüntetés ilyetén indokolása, mert ez azoknak a szolgáltató társaságoknak a vezetői számára is ösztönzést jelenthet a cégen belüli fogyasztóbarát szellem kialakítására, akik eddig erre nem figyeltek oda eléggé. Mert lám, a fogyasztói elégedettség magas kitüntetést is eredményezhet. Ez a díj nemcsak egy váza a vitrinben, hanem immár a fogyasztók javát szolgáló eszköz is lehet.
Ez volt a célunk, amikor tíz évvel ezelőtt a díjat megalapítottuk.
(Forrás: "forró drót" újság 11. évf. 6.sz.)