XIII. Országos Konferenciáját Kecskeméten tartotta a Magyar Energiafogyasztók Szövetsége 2006. május 8 - 11. között. Az elhangzott előadások az energia szabadpiacán szerzett tapasztalatokról és a formálódó új villamosenergia- és földgáz-piaci modellekről szóltak.
Az előadások anyagai a konferenciát támogató Kecskeméti Termostar Kft. honlapján
(www.termostar.hu) és az Energia Központ Kht. honlapján
(www.energiakozpont.hu) megtalálhatók.
Németh Lajos, a Magyar Energiafogyasztók Szövetségének elnöke a konferencián nyújtotta át a 2005. évi Energiafogyasztók Díját a kuratórium szerint leginkább fogyasztóbarát magatartást tanúsító energiaszolgáltatóknak.
Az Energiafogyasztók Díjának kuratóriuma már többször állt nehéz döntés előtt. Többször előfordult ugyanis, hogy a Magyar Energia Hivatal által elrendelt fogyasztói elégedettség-vizsgálat alig mutatott ki különbséget a legtöbb jó pontot szerzett szolgáltatók között. A különbség nem egyszer a vizsgálat módszeréből következő hibahatáron belül volt, és ezért a pontozás szerinti sorrendet nem lehetett döntő körülménynek tekinteni. A 2005. évre vonatkozó vizsgálat során azonban nem ez volt a helyzet. A földgázszolgáltató társaságok közül a Fővárosi Gázművek Rt., az áramszolgáltatók közül pedig a Dél-magyarországi Áramszolgáltató Rt. teljesen egyértelműen és szignifikánsan a legtöbb jó megítélést kapta fogyasztóitól. A kuratórium ezért úgy döntött, hogy a Magyar Energiafogyasztók Szövetsége az Energiafogyasztók Díját a 2005. évi teljesítmények alapján a földgázszolgáltató társaságok közül a FŐGÁZ Rt.-nek, az áramszolgáltató társaságok közül a DÉMÁSZ Rt.-nek adományozza.
A fogyasztói elégedettségi vizsgálatokról szóló részletes jelentés elemzése során, de még inkább az elégedettségi kérdőívek tartalmának meghatározása során azt tapasztaljuk, hogy a FŐGÁZ Rt. és a DÉMÁSZ Rt. azok a szolgáltatók, amelyek a leginkább tudnak a fogyasztók szemével is tekinteni saját magukra. Ez bizonyára nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a leginkább elégedetten a FŐGÁZ és a DÉMÁSZ fogyasztói nyilatkoztak szolgáltatójuk munkájáról.
Tudnunk kell, hogy a fogyasztók elégedettségének vizsgálata során a szolgáltatónak mindig csak a saját fogyasztóival kialakított viszonyát tudjuk vizsgálni, ami azt jelenti, hogy ezek a pontszámok nem határozzák meg a szolgáltatók egymáshoz viszonyított rangsorát, hanem azt mutatják, hogy egy szolgáltató mennyire tud megfelelni a saját fogyasztói elvárásainak.
Az Energiafogyasztók Díja kuratóriuma szerint a saját fogyasztók elégedettsége az egyik leglényegesebb szempont a díj odaítélése során, de a kuratórium tekintettel van a Magyar Energia Hivatal által figyelt minőségi mutatókra is, amikre a laikus fogyasztók között végzett vizsgálat nem tud rámutatni. Ilyenek pl. az illető szolgáltató ellen benyújtott jogos panaszok száma, a Hivatal által előírt garantált szolgáltatások és a szolgáltatás minőségi mutatóinak alakulása, stb. Olyan dolgokra is figyelünk, amikre egyik hivatalosan előírt statisztika sincs tekintettel, de befolyással lehetnek egy-egy szolgáltató megítélésre. Ilyen pl. jelen esetben az, hogy a FŐGÁZ a budapesti kerületi önkormányzatokkal összefogva megtalálta annak a módját, hogy a lakossági fogyasztók gázhoz juttatásának a segítése fogyasztóbarát, és egyúttal a szolgáltató társaság számára üzletileg is hasznot hajtó dolog legyen.
A DÉMÁSZ esetében pedig fel kell figyelnünk arra, hogy az idén az eddigi tizenegyből már a hatodik alkalommal nyeri el az Energiafogyasztók Díját. Az eddigi nyertesek:
1995: DÉDÁSZ Rt. és DÉGÁZ Rt.
1996: DÉMÁSZ Rt. és KÖGÁZ Rt.
1997: DÉMÁSZ Rt. és KÖGÁZ Rt.
1998: ÉDÁSZ Rt. és TIGÁZ Rt.
1999: ÉDÁSZ Rt. és DDGÁZ Rt.
2000: ÉDÁSZ Rt. és ÉGÁZ Rt.
2001: DÉMÁSZ Rt. és ÉGÁZ Rt.
2002: DÉMÁSZ Rt. és DDGÁZ Rt.
2003: DÉMÁSZ Rt. és ÉGÁZ Rt.
2004: ÉMÁSZ Rt. és TIGÁZ Rt.
2005: DÉMÁSZ Rt. és FŐGÁZ Rt.
A szolgáltató fogyasztóbarát, vagy fogyasztóbarátnak éppen nem nevezhető magatartása természetesen a szolgáltató dolgozóinak munkája által nyilvánul meg, de hogy ez a dolgozókra általánosan jellemző legyen, ahhoz elengedhetetlen a társaság felső vezetésének a mentalitása, a munkatársaknak ilyen értelemben vett ösztönzése, irányítása. Ilyen felső vezetőnek ismertük meg egy évtizednél is hoszszabb munkakapcsolatunk során a DÉMÁSZ Rt. volt elnök-vezérigazgatóját, Dervarics Attilát. Vezetése alatt a DÉMÁSZ Rt. ötször kapta meg az Energiafogyasztók Díját, és ez a mostani hatodik alkalom is jórészt még az ő vezetése által kialakított vállalati magatartásnak az eredménye. Ezért a Magyar Energiafogyasztók Szövetségének elnöksége úgy döntött, hogy évszám megjelölése nélkül Dervarics Attila úrnak is az Energiafogyasztók Díját adományozza.
Így dr. Vasanits Dezső, a FŐGÁZ Rt. elnök-vezérigazgatója, valamint Jacques Pithois, a DÉMÁSZ Nyrt. új vezérigazgatója mellett Dervarics Attila a DÉMÁSZ Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója is átvehette a díjat szimbolizáló vázát.
Gratulálunk!
(Forrás: "forró drót" újság 12. évf. 6.sz.)